Kalibaru - Schijndel

17 september 2016 - Bali, Indonesië

We zijn om vijf uur op. Vlug de berichten over moeder checken, we willen zo snel mogelijk naar huis. We weten dat het niet sneller kan nu is gepland.

Om half zeven gaan we op pad. We brengen een bezoek aan een kwekerij/plantage voor vele kruiden en rijst. Deze onderneming wordt geleid door een plantendeskundige , ir  Suhartono. Deze vrouw heeft 32 adoptiekinderen en blijven bij haar totdat ze trouwen of om bij haar te werken. Er zien hoe het SAP van de rubberboom wordt afgetapt, het live in de boom klimmen van een kokosnotenpalm. We horen van alles over vanille, nootmuskaat en over koffiebonen. Een zeer mooie plantage, het lijkt wel een sprookjes achting park, zo mooi is het. Kort daarna maken we de oversteek naar  Bali, het zijn kleine en oude veerboten die vol worden gepakt. De oversteek duurt ongeveer een half uur. Kort na de oversteek nemen we afscheid van de groep. Dat valt zwaar, de warme en hartelijk woorden sterken ons. Dan volgt een taxirit naar Denpasar, ik zou bijna willen zeggen een dollemansrit. Althans zo komt het op ons over, links en rechts inhalen, ze rijden hier overigens links, inhalen wanneer je geen zicht hebt op wat na de bocht of heuveltje aan verkeer tegemoet komt op deze drukke weg. We komen veilig aan in Denpasar, veel van al het moois dat Bali te bieden heeft ontgaat ons. We zien wel dat het anders is dan Java met de vele hindoeïstische offer tempeltjes.

Iets na vijf uur zijn we op de luchthaven, volgens planning, maar je weet hier nooit met het verkeer. We melden ons bij de balie van Singapore Airlines, alles is geregeld en we vliegen Business Class. Onze koffers worden als priority gelabeld en gaan in een keer door naar Amsterdam.

In Singapore stappen we overop een toestel van KLM. We hebben niet veel transfertijd. De stoelen zijn niet naast elkaar. Gelukkig wil iemand ruilen. Het gaat allemaal snel in Amsterdam, 'shortcut' bij de douane en koffers liggen al op de band.

We zijn nog op tijd in het ziekenhuis. Gelukkig . . .

1. Mieke:
    19 september 2016
    Ad
    Hartelijk dank voor je reisverslag
    Heel jammer dat het zo moest eindigen
    Maar "fijn" dat jullie op tijd in den Bosch zijn
    Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte voor de komende tijd
    En wie weet , mag ik nog eens een keer genieten van jullie mooie reisverslagen
    Het Allerbeste